Awans zawodowy, publikacje nauczycieli, nauczyciele
Strona głównaForumSklep
 
   
 
 

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Sprawdziany w klasie pierwszej
Autor Wiadomość
bossik 

Przedmiot nauczania: Język angielski
Wiek: 1944
Dołączyła: 14 Maj 2012
Posty: 80
Skąd: mazowieckie
Post nr 1, Wysłany: 2012-11-22, 07:59   Sprawdziany w klasie pierwszej

Robicie?

Jestem po zebraniu z rodzicami i nasza Pani zapowiedziała, że od teraz będą niezapowiedziane sprawdziany, włącznie z pisaniem ze słuchu. Oczywiście ma to być kilka wyrazów, jakieś krótkie zdania. Nie wiem jak z matematyką bo nie wspomniała.

Ale jestem ciekawa Waszego zdania na ten temat.Zapraszam do dyskusji.
 
 
linczerka 
Administracja


Dołączyła: 04 Lis 2011
Posty: 2711
Skąd: z Polski
Post nr 2, Wysłany: 2012-11-22, 13:33   

Znaczy tak: w klasie pierwszej nie ma pisania ze słuchu (dyktanda), dominuje pisanie z pamięci. W klasie II i III już można. Według naszego Statutu sprawdziany są zapowiedziane na tydzień wcześniej. Owszem, piszemy co miesiąc dwa. Konsultujemy z innymi uczącymi, by sprawdziany nie nałożyły się w jednym dniu, bądź co bądź, to małe dzieci. Niezapowiedziane też robię sporadycznie, ale nie traktuję jako sprawdzianu, tylko jako ćwiczenia (dla mobilizacji, bo ten napisał dobrze, a ja nic nie dostałem).
Nie wiem, jak u innych.
_________________
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia
 
 
Basiek70 
Administracja


Przedmiot nauczania: nauczanie zintegrowane
Dołączyła: 24 Sie 2007
Posty: 1994
Skąd: Mazowsze
Post nr 3, Wysłany: 2012-11-22, 19:31   

Pisanie ze słuchu robię od pierwszej klasy, od początku. Rzadziej korzystam z pisania z pamięci. Sprawdziany - można je tak nazwać, karty pracy obejmujące dotychczas ćwiczone umiejętności - robię niezapowiedziane; te umiejętności muszą być opanowane na zawsze a nie na sprawdzian. Zapowiadam sprawdziany z wiedzy, ale te będą później. Dla mnie sprawdzian jest ważną informacją zwrotną, na ile dzieci opanowały umiejętności, czy nie powinnam się zatrzymać i "doćwiczyć" ich, albo zlecić konkretnym dzieciom dodatkowych ćwiczeń.
_________________
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."
 
 
linczerka 
Administracja


Dołączyła: 04 Lis 2011
Posty: 2711
Skąd: z Polski
Post nr 4, Wysłany: 2012-11-22, 20:08   

W podstawie programowej uczeń kończący klasę pierwszą pisze z pamięci. Uczeń kończący klasę trzecią pisze z pamięci i ze słuchu. Toteż osobiście praktykuję szlifowanie pisania z pamięci w klasie I, w klasie II i III kładę nacisk na pisanie ze słuchu.
Inna sprawa, że nie u każdego dziecka ukształtowała się prawidłowa realizacja wszystkich głosek i słuch fonemowy (biorę pod uwagę normy rozwojowe), a to u wielu przedkłada się na pisanie. Co jest normą rozwojową dla sześcio- /siedmiolatków, to u starszych jest już dysfunkcją. Dlatego preferuję pisanie z pamięci w klasie I i jak najbardziej zgodne z podstawą programową. Co nie znaczy, że nie robię, choć rzadko, dyktand z wyrazami zgodnymi z brzmieniem.
_________________
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia
 
 
Basiek70 
Administracja


Przedmiot nauczania: nauczanie zintegrowane
Dołączyła: 24 Sie 2007
Posty: 1994
Skąd: Mazowsze
Post nr 5, Wysłany: 2012-11-22, 20:22   

To, że każdy uczeń ma opanować podstawę programową, nie znaczy, że nauczyciel nie może wykraczać poza tą podstawę. A że wg mnie umiejętność pisania ze słuchu jest bardzo ważna, a przez lata pracy zaobserwowałam, że ćwiczona od początku 1 klasy wykształca się lepiej i szybciej, to ją trenuję. Równolegle prowadzone ćwiczenie przepisywania, pisania ze słuchu i pisania z pamięci uzupełniają się i pozwalają lepiej opanować pisanie dzieciom. Takie jest moje doświadczenie i tak robię. Dzieci lubią "prawdziwe dyktanda" i mają największą motywację właśnie przy pisaniu ze słuchu. Inna sprawa, że trafiłam w tym roku na zespół "matematyczny", duża grupa ma problemy z czytaniem oraz z zapamiętaniem obrazu liter pisanych. Zależy mi na tym, aby to opanowali, dlatego szukam takich zadań, przy których motywacja jest największa, żeby osiągnąć jak najlepszy efekt.
_________________
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."
 
 
linczerka 
Administracja


Dołączyła: 04 Lis 2011
Posty: 2711
Skąd: z Polski
Post nr 6, Wysłany: 2012-11-22, 20:31   

Cytat:
To, że każdy uczeń ma opanować podstawę programową, nie znaczy, że nauczyciel nie może wykraczać poza tą podstawę.

Racja! Z tym się jak najbardziej zgadzam. I myślę, że każdy nauczyciel robi tak czy inaczej "pod swoją klasę".
_________________
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia
 
 
Basiek70 
Administracja


Przedmiot nauczania: nauczanie zintegrowane
Dołączyła: 24 Sie 2007
Posty: 1994
Skąd: Mazowsze
Post nr 7, Wysłany: 2012-11-22, 20:34   

Robi "pod swoją klasę" i stosuje różne formy i metody, zeby do każdego dziecka trafić i żeby każde opanowało to, co mu jest potrzebne.
_________________
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."
 
 
linczerka 
Administracja


Dołączyła: 04 Lis 2011
Posty: 2711
Skąd: z Polski
Post nr 8, Wysłany: 2012-11-23, 17:33   

Realizujmy podstawę, wykraczajmy poza nią, ale nic na siłę.
_________________
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia
 
 
iluka 


Przedmiot nauczania: język polski, przyroda
Wiek: 44
Dołączyła: 25 Lip 2012
Posty: 2818
Skąd: małopolskie
Post nr 9, Wysłany: 2012-11-23, 17:39   

Basso profondo napisał/a:
Podstawy są głupie i mają na celu wychować głupich ludzi.
Załóżmy, że tak, tylko co w zamian proponujesz? Wolna amerykankę?
_________________
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho
 
 
linczerka 
Administracja


Dołączyła: 04 Lis 2011
Posty: 2711
Skąd: z Polski
Post nr 10, Wysłany: 2012-11-23, 18:22   

Przede wszystkim podstawy są niespójne z kolejnymi szczeblami nauczania, począwszy od przedszkola. Są luki, czasami spore.
_________________
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia
 
 
Basiek70 
Administracja


Przedmiot nauczania: nauczanie zintegrowane
Dołączyła: 24 Sie 2007
Posty: 1994
Skąd: Mazowsze
Post nr 11, Wysłany: 2012-11-23, 18:51   

... i dlatego dobry nauczyciel je wypełnia
i dostosowuje swoją pracę do potencjału oraz preferencji dzieci
_________________
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."
 
 
marek474 

Przedmiot nauczania: Matematyka
Wiek: 30
Dołączył: 26 Sie 2008
Posty: 126
Skąd: śląskie
Post nr 12, Wysłany: 2012-11-23, 20:46   

Basiek70 napisał/a:
... i dlatego dobry nauczyciel je wypełnia
i dostosowuje swoją pracę do potencjału oraz preferencji dzieci

Nie uczę w klasach I-III, ale dorzucę swoje pięć groszy. zgadzam się, że nie można sztywno trzymać się podstawy programowej, ale przypomniała mi się sytuacja z kilku lat wstecz (dyrekcja już inna), gdy dyrekcja zarzucała mi, że nie mogę od dzieci wymagać, a tym bardziej oceniać rzeczy wykraczających poza podstawę programową (chodzi o VI klasę SP). Dla mnie bzdura i do dziś po sprawdzianie szóstoklasisty wprowadzam treści (i oceniam), które z podstawy programowej są wyrzucone, a przeszły do gimnazjum (symetria, układ współrzędnych, procenty)
 
 
linczerka 
Administracja


Dołączyła: 04 Lis 2011
Posty: 2711
Skąd: z Polski
Post nr 13, Wysłany: 2012-11-24, 10:15   

marek474 napisał/a:
dyrekcja zarzucała mi, że nie mogę od dzieci wymagać, a tym bardziej oceniać rzeczy wykraczających poza podstawę programową

Obawiam się, że ten argument preferowany jest w wielu szkołach. Jestem zwolenniczką naturalnego rozszerzenia podstawy programowej (nie planuję). Jeśli widzę okazję, to jak najbardziej z niej korzystam. Na sprawdzianach zawsze mam zadania wykraczające ponad podstawę. Nie można obniżać skrzydła dzieciom zdolnym. Natomiast, jeśli dzieci mają problemy z opanowaniem treści w podstawach, to na nich się skupiam i naturalne jest, że w tej sytuacji konieczne jest szlifowanie niż realizacja nowych treści, zwłaszcza tych wykraczających ponad.
Jest jeszcze inna możliwość rozszerzania treści podstaw programowych. Indywidualizacja pracy z uczniem zdolnym. I w sumie wszystko to mnie satysfakcjonuje, biorąc pod uwagę obniżenie wieku szkolnego.
_________________
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia
 
 
Peonia 

Przedmiot nauczania: Zajęcia zintegrowane
Dołączyła: 23 Wrz 2011
Posty: 589
Skąd: łódzkie
Post nr 14, Wysłany: 2012-11-27, 17:52   

U mnie w szkole ustalilismy, ze to jest okazja stworzenia sprawdzianu na szóstkę, gdy umiescimy wiadomosci wykraczajace poza podstawę. A w ogole podstawa, to na ocenę 3, a nawet niektórzy sądzą, że na 2, czyli na te ewentualnie 50%. Trzeba jednak pamietać o stopniowaniu trudnosci zadań w jednym sprawdzianie, bo muszą być treści z podstawy i ponad podstawę.
 
 
MatkaPolka 

Wiek: 39
Dołączyła: 04 Lut 2013
Posty: 1
Skąd: śląskie
Post nr 15, Wysłany: 2013-02-05, 06:56   

Witam.
Czy robiłyście sprawdziany semestralne te gotowe z Elementarza XXI wieku?
Oceniając go według "szablonu" w mojej klasie wypadł on słabo.
Czy znalazłyście w nich błędy?
Niby są dopuszczone przez Ministerstwo, jednak patrząc oczami 7 - latka panuje w nich chaos.
A Wy co o nich sądzicie??
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  



login
hasło
 
   Program druk świadectw



Zdobądź zaświadczenie do dokumentacji składanej w komisji kwalifikacyjnej.

Zaświadczenie o umiejętności posługiwania się technologią komputerową i informacyjną

Zbiory testów: polski, angielski, matematyka, niemiecki
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Skocz na górę

 
Ministerstwo Edukacji Narodowej Centrum Edukacji Szkolnej Center of School Education
Copyright © 1995-2012 Centrum Edukacji Szkolnej