Awans zawodowy, publikacje nauczycieli, nauczyciele
Strona głównaForumSklep
 
   
 
 

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
zajęcia rewalidacyjne w gimnazjum ogólnodostępnym
Autor Wiadomość
perla83 

Dołączyła: 16 Mar 2009
Posty: 30
Post nr 1, Wysłany: 2012-09-12, 08:23   zajęcia rewalidacyjne w gimnazjum ogólnodostępnym

Witam
Po raz pierwszy mamy w szkole ucznia z upośledzeniem umiarkowanym. Na rewalidację mam przyznane 2 godziny tygodniowo (uczeń jest zwolniony z nauki drugiego języka obcego - w tym czasie pracuje ze mną). Problem w tym, że chłopak nie potrafi pisać, czytać, liczyć itd. a na reszcie przedmiotów siedzi z klasą. Czego od niego mają wymagać inni nauczyciele na swoich lekcjach? Jak go oceniać, co on ma tam robić? Grono oczekuje ode mnie, abym przygotowała pakiety ćwiczeń i wymagań względem tego chłopca, bo oni nie wiedzą ani jak z nim pracować, ani czego wymagać ani jak oceniać... Ja też nie bardzo wiem :(
Drugi mój dylemat polega na tym, czy zajęcia z orzeczeniowcami mam dokumentować w dzienniku zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (wątpliwość pojawia się ze względu na określenie "wychowawczych"), czy w dzienniku zajęć specjalistycznych (korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych itp.)?
Bardzo proszę o pomoc...
 
 
linczerka 
Administracja


Dołączyła: 04 Lis 2011
Posty: 2738
Skąd: z Polski
Post nr 2, Wysłany: 2012-09-12, 13:31   

Perla, należy opracować IPET. Do tworzenia IPETu są zespoły. Każdy nauczyciel powinien sam dostosować program do "zawartości" orzeczenia. To nie Twoje zadanie! Z uczniem musi być realizowana "jego podstawa programowa", nie klasy.
Skoro masz rewalidację, to musi być dziennik do rewalidacji. Inny nie może być. Co prawda rewalidacja zawiera logopedię, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne itd, ale ma szerszy zasięg. Musisz wejść w różne sfery rozwojowe dziecka. Musisz opracować dla ucznia program.
Taki dziennik, jaki rodzaj zajęć. Jeśli nie macie do samej rewalidacji, to musi być ten.
Podrzuć na pw adres mailowy, wyślę Ci coś. Nie szukaj programów na edux.pl i na chomiku, bo tam są najczęściej nieaktualne.
_________________
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia
 
 
iluka 


Przedmiot nauczania: język polski, przyroda
Wiek: 44
Dołączyła: 25 Lip 2012
Posty: 2851
Skąd: małopolskie
Post nr 3, Wysłany: 2012-09-12, 18:06   

Zajęcia rewalidacyjne to zajęcia specjalistyczne dla uczniów mających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.z Z Rozporządzenia MENiS z 07.01.2003 r. o pomocy psychologiczno - pedagogicznej w placówkach wynika, że można je prowadzić tylko za zgodą rodziców. Nauczyciele ukończone studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki. Ci co kwalifikacji nie mają nie prowadzą rewalidacji i nie prowadzą też rewalidacji w ramach "karcianki" Oni poprostu prowadzą zajęcia (niech sobie nazywają je jak chcą i jak dyrektor chce - ale nie rewalidacja). Zajęcia rewalidacji przyznaje się na podstawie orzeczenia - oznacza to obowiązek czyli płatne. Zajęcia inne - bez orzeczenia - to dodatkowe czyli niepłatne czyli art. 42 KN.
_________________
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho
 
 
linczerka 
Administracja


Dołączyła: 04 Lis 2011
Posty: 2738
Skąd: z Polski
Post nr 4, Wysłany: 2012-09-12, 18:23   

Nie do końca tak jest. Trochę się zmieniło (rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228 poz. 1490 z 2010 r.)
Nie jestem oligofrenopedagogiem, a zajęcia takowe prowadzę i jak najbardziej mam do tego uprawnienia.
Jednak w tym przypadku powinien być nauczyciel po oligofrenopedagogice.
iluka napisał/a:
można je prowadzić tylko za zgodą rodziców

Też się zmieniło, znaczy inaczej wygląda procedura przyznawania godzin rewalidacyjnych.
_________________
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia
 
 
iluka 


Przedmiot nauczania: język polski, przyroda
Wiek: 44
Dołączyła: 25 Lip 2012
Posty: 2851
Skąd: małopolskie
Post nr 5, Wysłany: 2012-09-12, 18:42   

PROCEDURA ORGANIZOWANIA ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH
1. Zajęcia rewalidacyjne organizuje się na prośbę rodziców (opiekunów prawnych) na podstawie orzeczenia o jego potrzebie wydanym przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną.
2. Zajęcia rewalidacyjne organizuje dyrektor szkoły na czas określony w orzeczeniu i w sposób zapewniający realizację potrzeb edukacyjnych oraz zalecanych form pomocy psychologiczno – pedagogicznych określonych w orzeczeniu.
3. Po otrzymaniu podania rodziców (opiekunów prawnych) ucznia oraz po zapoznaniu się z orzeczeniem dyrektor występuje z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o przyznanie dodatkowych godzin na zajęcia rewalidacyjne, sporządza aneks do arkusza organizacyjnego na dany rok szkolny i przedkłada go organowi nadzorującemu wraz z wszystkimi innymi wymaganymi dokumentami.
4. Tygodniowa liczba godzi zajęć rewalidacyjnych uzależniona jest od organu prowadzącego.
6. Tygodniowy wymiar godzin, o którym mowa w pkt 4 jest realizowany co najmniej
w ciągu 3 dni.
7. W przypadku zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z upośledzeniem głębokim nauczyciel wystawia zaświadczenie o uczestnictwie w zajęciach.
8. Zajęcia rewalidacyjne prowadzą nauczyciele posiadający odpowiednie kwalifikacje.

do rewalidacji n-l musi mieć kwalifikacje właściwe do danej rewalidacji, czyli jeśli rewalidacja z uwagi na upośledzenie, to n-l musi mieć oligo w każdej szkole, jeśli ma uczyć takie dziecko np. matematyki - wtedy w szkole ogólnodostępnej oligo mieć nie musi/
rewalidacja jest pojęciem szerszym - w przypadku uczniów z zaburzeniami zachowania rewalidację powinien prowadzić n-l po terapii pedagogicznej
_________________
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho
 
 
iluka 


Przedmiot nauczania: język polski, przyroda
Wiek: 44
Dołączyła: 25 Lip 2012
Posty: 2851
Skąd: małopolskie
Post nr 6, Wysłany: 2012-09-12, 18:45   

Zajęcia obejmują przede wszystkim:
1) naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika,
2) kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika,
3) usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej,
4) wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia,
5) rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu,
6) kształtowanie umiejętności współżycia w grupie,
7) naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.
Poradnia powinna w zaleceniach opisać dokładniej czemu ma służyć rewalidacja.
_________________
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho
 
 
linczerka 
Administracja


Dołączyła: 04 Lis 2011
Posty: 2738
Skąd: z Polski
Post nr 7, Wysłany: 2012-09-12, 18:49   

iluka napisał/a:
1. Zajęcia rewalidacyjne organizuje się na prośbę rodziców (opiekunów prawnych) na podstawie orzeczenia o jego potrzebie wydanym przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną.

No właśnie, nie ma prośby, nie ma rewalidacji. Zgody już się nie pisze.
iluka napisał/a:
do rewalidacji n-l musi mieć kwalifikacje właściwe do danej rewalidacji, czyli jeśli rewalidacja z uwagi na upośledzenie, to n-l musi mieć oligo w każdej szkole, jeśli ma uczyć takie dziecko np. matematyki - wtedy w szkole ogólnodostępnej oligo mieć nie musi/
rewalidacja jest pojęciem szerszym - w przypadku uczniów z zaburzeniami zachowania rewalidację powinien prowadzić n-l po terapii pedagogicznej

Prawie masz rację. Nie ma czegoś takiego, jak matematyka na rewalidacji.
Masz rację, rewalidacja jest pojęciem szerszym. :)
_________________
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia
 
 
linczerka 
Administracja


Dołączyła: 04 Lis 2011
Posty: 2738
Skąd: z Polski
Post nr 8, Wysłany: 2012-09-12, 18:51   

Iluka :) mam uprawnienia potwierdzone dyplomem uczelni. Wiem, co obejmują i co na nich się robi. :wink:
_________________
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia
 
 
iluka 


Przedmiot nauczania: język polski, przyroda
Wiek: 44
Dołączyła: 25 Lip 2012
Posty: 2851
Skąd: małopolskie
Post nr 9, Wysłany: 2012-09-12, 20:21   

Super, Linczerka, ale ja te informacje kieruję bardziej do autorki wątku.
_________________
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho
 
 
perla83 

Dołączyła: 16 Mar 2009
Posty: 30
Post nr 10, Wysłany: 2012-09-13, 10:13   

oczywiście wiem, na czym polega i czemu służy rewalidacja. Jestem po oligofrenopedagogice, mam na rewalidację przydzielone godziny od organu nadzorującego. "Wyposażyłam się" w różnego rodzaju karty pracy, ćwiczenia, pomoce itp. do zajęć z tym uczniem, natomiast mój problem dotyczył pomocy nauczycielom poszczególnych przedmiotów, którzy to oczekują ode mnie przygotowania na ich lekcje ćwiczeń do pracy z uczniem. Też mam wrażenie, że nie jest to moja rola ale wolałam zasięgnąć Waszej opinii. Co do dziennika, pozostaje mi ten do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i innych specjalistycznych.
Dziękuję bardzo za porady :)
 
 
pedagog2 

Przedmiot nauczania: Inne
Wiek: 2013
Dołączyła: 29 Kwi 2013
Posty: 2
Skąd: mazowieckie
Post nr 11, Wysłany: 2013-04-29, 14:36   

A ja mam pytanie odnośnie pensum nauczycieli prowadzących rewalidację w szkole ogólnodostępnej bez oddziałów integracyjnych. Pensum nauczyciela przedmiotowca to 18 h, bibliotekarza 30, wychowawcy świetlicy 26, reedukatora -o ile się nie mylę -20. Przypuśćmy, że bibliotekarz, który ma cały etat, czyli 30/30, dostaje w ramach godzin nadliczbowych 2 godziny rewalidacji tygodniowo, bo posiada takie kwalifikacje. Z jakiego pensum będą liczone te godziny?
 
 
linczerka 
Administracja


Dołączyła: 04 Lis 2011
Posty: 2738
Skąd: z Polski
Post nr 12, Wysłany: 2013-04-29, 15:44   

Nie wiadomo, jak w uchwale ma zapisane OP. Możesz mieć liczone z etatu łączonego. A jak u Was pensum reedukatora wynosi 20 godzin, to nie tak źle.
_________________
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia
 
 
pedagog2 

Przedmiot nauczania: Inne
Wiek: 2013
Dołączyła: 29 Kwi 2013
Posty: 2
Skąd: mazowieckie
Post nr 13, Wysłany: 2013-04-29, 18:17   

Dziękuję!
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  



login
hasło
 
   Program druk świadectw Polub nas na Facebooku!



Zdobądź zaświadczenie do dokumentacji składanej w komisji kwalifikacyjnej.

Zaświadczenie o umiejętności posługiwania się technologią komputerową i informacyjną

Zbiory testów: polski, angielski, matematyka, niemiecki
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Skocz na górę

 
Ministerstwo Edukacji Narodowej Centrum Edukacji Szkolnej Center of School Education
Copyright © 1995-2012 Centrum Edukacji Szkolnej